View Full Version : In het Nederlands, alstublieft...

coqueline
February 10, 2004, 16:36
Spreekt iemand hier Nederlands?

Ik leer Nederlands en ik heb nodig met iemand te oefeningen. Mijn Nederlands is niet goed, dus ik kan nog niet moelijk taal spreken.

Bedankt.

MouseCatTeer
February 11, 2004, 17:00
si Juffrouw mana yah?

Hades
March 05, 2004, 12:02
dag!
eindelijk iemand dia nederlands ook kan spreken :haha ik heb zo'n thread ook gemaakt, maar het is al verdronken :hehe

prettig met u kennis te maken ;)

coqueline
March 05, 2004, 17:50
Eindelijk!

Ik heb een week vakantie van school, en nu heeft mijn Nederlands al slechter gegaan... hihihi...

Hoe gaat het? Woon je hier in Nederland ook?

Hades
March 06, 2004, 16:54
een week vakantie en jouw nederlands is al slechter gegaan? :haha
jammer, maar ik woon niet in nederland :hehe ik woon hier, in indonesie.
ben jij al in de universiteit, of hbo/mbo enz??
btw, het gaat goed met mij. :D :D :D

coqueline
March 07, 2004, 17:56
Ik heb niemand om Nederlands te spreken. Als ik niet naar school ga, spreek ik altijd in Engels.

Ik ben getrouwd met een Duitse man, maar we wonen in Amsterdam.

Waar heb je Nederlands geleerd?

Hades
March 08, 2004, 10:12
Spreek je geen nederlands thuis? als je het elke dag gebruikt, dan gaat het makkelijker :D :D
ik heb het in Erasmus geleerd :D. eigenlijk heb ik ook iemand nodig om nederlands te oefenen :hehe

coqueline
March 08, 2004, 11:16
Ja hoor, ik weet dat. Maar mijn man spreekt alleen een beetje Nederlands en het is gezelliger om Engels te spreken met elkaar.

Waaroom leerde je Nederlands?

Hades
March 11, 2004, 07:30
waarom ik nederlands leerde?
tot nu toe weet ik het nog niet hoor :hehe
misschien omdat mijn moeder en oma het wel kunnen, dus wil ik het ook leren ;D

het is heel warm nu. Toen ik buiten liep, voel ik me alsof ik flauw zal vallen ;D ;D

btw, hoe maakt je comunicatie met jouw buren? als je altijd engels gebruikt?

coqueline
March 11, 2004, 13:00
Als ik heb kiezen, vind ik liever Frans of Spaans te leren... hehehe

Het is Amsterdam, bijna iedereen spreek goede Engels. Mijn buren spreken Engels ook. Daarom het is te makkelijk voor mij Engels te praten met iemand, en Nederlands te vergeten... :lol:

moonlit
March 11, 2004, 19:13
huhuhu.. nieuw vriendin gevonden huh hades? :hehe

halo coqueline ::wave::

coqueline
March 11, 2004, 19:28
Hoi, Moonlit!

Jaloers hebben? Hehehe... geef niet uit, Ik wil niet je vriend verleiden... :lol:

Ben je ook in Indonesie, Moonlit?

Hades
March 12, 2004, 13:23
Momon!! ik mis je! waar ben je geweest?? nou ja, eigenlijk waar ben ik geweest :hehe
mon, ze heeft me hier uitgelokt :hehe

nederlands te vergeten :D het is een beetje moeilijk he? als je nog in het land woont :haha
trouwens, kan je--voor naar nederland gegaan--nederlands spereken? omdat--als ik me niet vergist--er is een verplichte nederlands studie voor buiten landers die nederlands niet kan spreken. heb je het gevolg?

moonlit
March 12, 2004, 14:09
jaloers? huahahaa.. nee hoor, hoeft niet..
hades is een meisje :D

ah ja.. ik woon ook in indonesie..

btw.. hades... eloe tau gak situs kamus online indonesia inggris?

Hades
March 26, 2004, 13:46
sori mon gue gak tau ;D
tulisannya kecil amet, lagi bisik2 nih ceritanya?? :hehe

yathzee
April 01, 2004, 19:44
Hallo allemaal...

Mag ik ook mee-spreken? Mijn nederland is ook niet zo goed, maar ik wil toch proberen.

coqueline
April 02, 2004, 10:29
Hoi, Yathzee (man of vrouw als ik mag?).

Zeg het maar... :) Waar leer je Nederlands?

Hades
April 02, 2004, 11:43
hah! een meer persoon die nederlands kan spreken! :D :D :D
hi yathzee! kom maar binnen :hehe

Jacques
April 03, 2004, 02:07
wah wah
ik kan niet in het Nederlands wel spreken, maar ik kan een kleine beetje begrijpen

*doh susah yah, bingung mau taro dimana kata kerja nya soalnya terbalik2

ik heb de regels vergeten

yathzee
April 03, 2004, 10:44
Ik ben een vrouw, coquie...Ik heb op school in nederland geleerd..maar nu niet meer, ik ben veel lidwoorden vergeten.

Hai hades...dankje wel hoor.

coqueline
April 06, 2004, 14:47
Ik ga (bijna) elke dag op school, leer ik nieuwe lidwoorden, dan vergeet ik morgen meest... :haha

Kan ik jullie wat vragen? Hoe zeggen jullie 'g', 'ch' en 'sch' in Nederlands? Ik heb een hekel aan deze klinken! :( :nangis:

yathzee
April 14, 2004, 13:37
Moeilijk om te uitleggen...moet direct uitspreken..

g..hke,
ch..ce,
sch..shke...

Dat was ongeveer vind ik.

coqueline
April 14, 2004, 14:48
I kan nooit dat zeggen, ik heb geen speeksel! :D

In het zuiden van Nederlands zeggen mensen die klinken zachter, dus makkelijker. Maar praten mensen hier in Amsterdam met harde 'g'. Volgens mij klinken ze als een espresso apparaat.... hehehe :haha

yathzee
April 17, 2004, 09:38
Dat klopt Coqueline..een espresso apparaat..:haha

coqueline
April 17, 2004, 10:57
Yathzee, waar heb je vroeger in Nederland gewonen?

yathzee
April 17, 2004, 14:38
Ik woont in het weesten van nederlands ( Gorinchem ), Coq..
Hoe lang ben je hier al? En hoe gaat het met jouw school? Vind je leuk?

coqueline
April 17, 2004, 14:56
Dus, woonde je in Holland, of Zeeland?

Ik ben bijna 2 jaar hier. Mijn school is leuk, maar helaas, is het te vroeg... 8.30 elke dag! :(

Jacques
April 17, 2004, 15:34
wah gile gua masih bisa ngerti dikit2.. "Vroeg" itu apa? kepagian kah?

coqueline
April 17, 2004, 15:40
Dat is waar, Jacques... :D

coqueline
April 17, 2004, 15:53
Originally posted by yathzee
Ik woont in het weesten van nederlands ( Gorinchem ), Coq..
Hoe lang ben je hier al? En hoe gaat het met jouw school? Vind je leuk?

Ik ben in het Lovestein kasteel geweest. Het is dicht bij Gorinchem, toch?

yathzee
April 17, 2004, 19:41
Ja, ik woonde in holland..en ik ben ook in het Lovestein kasteel geweest 6 jaar geleden...dat was mooi zeg.

Inderdaad, het kasteel dicht bij Gorinchem.

Hoi Jacques.

yathzee
April 17, 2004, 19:48
Oja..hoe lang ga je naar school al? En welke niveau zit je nu?

Vroeger moest ik ook op 08.30 naar school gingen..heel vervellend...nog koud!

coqueline
April 18, 2004, 10:32
Ik zit nu op niveau 3... nog beginner... :D

Het is al warm deze week. Gisteren was 18 graden... lekker!

Wil je naar Nederland terug gaan?

baby_blue87
April 18, 2004, 10:43
dag

ik ben ook nieuw hier :) en ik spreek een beetje nederlandse

yathzee
April 18, 2004, 11:42
Ja, we gaan af en toe naar nederland terugkomen...en nu ben ik alweer in nederland...sinds 1 maand.

Het weer wordt steeds warmer...dus voel ik me beter ::v::

Weet je, nu zit ik in het zuiden van nederland ( vlakbij Maastricht )...om de Amstel Gold Race internationaal fietsen te kijken...heel mooi.

Dag Baby_blue87.

Jacques
April 19, 2004, 02:01
dag yathzee!

Ik kan het Nederlands begrijpen, maar ik kan niet het spreken. :D
wel, niet zo wel.

"R" nya Belanda itu seperti "R" nya Perancis (di tenggorokan), atau "R" bahasa Indonesia (terdenger jelas di ujung lidah, RRRRR) atau "R" bahasa Inggris (di pangkal lidah) ?

yathzee
April 19, 2004, 11:29
Jacques...mag ik je iets vragen...ik probeer de indosiar site te kijken...maar het lukt niet...de qualiteit van het beelding is zo slecht...is dat zo?

Soms stopt het beelding zo lang...ik gebruik kabel...af en toe ADSL.

coqueline
April 19, 2004, 13:02
Originally posted by Jacques
dag yathzee!

Ik kan het Nederlands begrijpen, maar ik kan niet het spreken. :D
wel, niet zo wel.

"R" nya Belanda itu seperti "R" nya Perancis (di tenggorokan), atau "R" bahasa Indonesia (terdenger jelas di ujung lidah, RRRRR) atau "R" bahasa Inggris (di pangkal lidah) ?

Dat hangt er van af. Tergantung daerah (sama hal-nya di Jerman). R ala Jerman selalu acceptable. Di Amsterdam sini orang ngomong R pake tenggorokan, tapi ga seperti Prancis yg jadi R mute, mereka tetap kedengeran thrill-nya. Hampir2 mirip kucing kalo ngeluarin suara... purrr.

Heel bijzonder... Het is met mij hopeloos... :(

Yathzee, wil je steeds hier op Koninginnedag?

yathzee
April 19, 2004, 13:26
Wanneer is precies koninginnedag, ik ben het vergeten..29 april..1 mei...5 mei..of alle datum zijn fout :p

Maar ik ben nu in nederland voor lange periood, Coq.

coqueline
April 19, 2004, 18:39
Koninginnedag is op 30 April.

Heb je een oranje kleding en een kroon gekocht? Hehehe... :hehe

Ben je in Limburg of Brabant?

baby_blue87
April 20, 2004, 15:03
kan ik iets vragen?
Is het hel leuk om nederland te wonen?

coqueline
April 20, 2004, 15:21
Volgens mij, is het heel leuk. Maar, ik vind het jammer dat het moeilijk om een goede baan te krijgen en dat alles te duur zijn.

Maar in ieder geval, ik vind het gezellig hier. Ik (wel, mijn man en ik) heb al een huis gekocht. Dat betekent moeten we ten minste 5 jaar hier in Amsterdam wonen (mijn man is geen Nederlands).

yathzee
April 20, 2004, 16:26
Heb je een oranje kleding en een kroon gekocht? Hehehe...

Ben je in Limburg of Brabant?

Ik vind dat het niet nodig, Coq...waarvoor?..Wil je de carnaval volgen :hehe

Ik was in Limburg, maar ik ben nu alweer in Gorinchem.

kan ik iets vragen?
Is het hel leuk om nederland te wonen?

Volgens mij...zo lang als wij de vriendinnen/vrienden kunnen maken..zelfstandig in de buurt...de taal kunnen spreken...alles zijn in orde.

Waar woon je Baby_blue87?

yathzee
April 20, 2004, 17:25
Volgens mij, is het heel leuk. Maar, ik vind het jammer dat het moeilijk om een goede baan te krijgen en dat alles te duur zijn.

Maar in ieder geval, ik vind het gezellig hier. Ik (wel, mijn man en ik) heb al een huis gekocht. Dat betekent moeten we ten minste 5 jaar hier in Amsterdam wonen (mijn man is geen Nederlands).

Welke ban vind je leuk, Coque?
Inderdaad, alles zijn duur nu vergelijk dan toen wij nog in gulden gebruikte...de prijs wordt verdubbeld.

Tenminste 5 jaar? Dat betekend het je nog ergens naartoe wonen? In Duitsland misschien?

coqueline
April 20, 2004, 17:39
Neee, we houden van Amsterdam... We denken dat we langer hier willen wonen. Ik wil niet naar Indonesie terug gaan, en mijn man wil niet ook naar Duitsland terug gaan.

...de taal kunnen spreken...alles zijn in orde.

Dat hoeft niet, hoor, ik spreek meestal Engels... hihi :hehe

Jacques
April 22, 2004, 01:43
Jacques...mag ik je iets vragen...ik probeer de indosiar site te kijken...maar het lukt niet...de qualiteit van het beelding is zo slecht...is dat zo?

iya emang gambar nya putus2 kalau nonton Indosiar dari net
bahkan gua broadband pun kayak gitu

damn,
gua ngerti 80% yang kalian omongin, tapi pengen contruct kalimat dlm bhs Belanda tapi gak bisa, hahaha

umm ok,
R bahasa Jerman itu kayak apa? hahaha

trus kalau kalimat berakhiran "-en" di baca atau mute doang?

bagaimana baca "huis"? UI nya itu seperti "OI" gitu kah? so "hois"?

yathzee
April 22, 2004, 08:45
Dat hoeft niet, hoor, ik spreek meestal Engels... hihi

Ik vind als wij hier in het engels kunnen spreken, dat is een voordeel. Maar toch het is beter als wij hier in het nederlands kunnen praten, omdat het makkelijker om een leuke baan te vinden...om compleet te inburzaken.

Want het is niet alle nederlander/nederlandse in het engels kunnen spreken, onze ex buren praatte geen engels, dus het was beetje moeilijk voor mij om comunicatie te maken toen ik de eerste keer hier was, ik praatte geen nederlands :argg

yathzee
April 22, 2004, 10:30
umm ok,
R bahasa Jerman itu kayak apa? hahaha

Vraag maar aan Coqueline..hehe..zij weet beter dan mij.

trus kalau kalimat berakhiran "-en" di baca atau mute doang?

bagaimana baca "huis"? UI nya itu seperti "OI" gitu kah? so "hois"?

-en, dibaca komplit en...spreken dibaca spreken.
ui...dibaca au...huis dibaca haus.

yathzee
April 22, 2004, 10:39
iya emang gambar nya putus2 kalau nonton Indosiar dari net
bahkan gua broadband pun kayak gitu

O,i see...trus loe pernah buka site sctv nggak...yg sctv.co.id...( itu kualitasnya sama kyknya ya? )gua pengen jadi member soalnya...biar nggak hanya indosiar aja yg bisa liat.

baby_blue87
April 22, 2004, 15:41
karena i baru belajar belandanya masih basic i tanya dlm ind ya. Gini kan rencananya i mau kul di belanda, but i have no relatives nor friends. emangnya kalian2 yang uda pengalaman kesusahan ga tinggal di belanda? veel bedankt

yathzee
April 23, 2004, 09:55
Loe belajar bahasa belandanya di sekolah atau belajar sendiri dari buku? Berapa lama loe udah disini Baby_blue87?

Gue waktu pertama kali disini juga nggak betahnya minta ampun2an deh...pengen pulang melulu :p..tapi setelah dpt temen yg bisa diajak jalan2...berkurang juga heimwee ( homesick ) gue.

Loe bisa kontak kita2 kok disini...oke? Kalo loe punya pertanyaan tanya aja...kalo bisa pasti dijawab, kalo nggak bisa kita bengong sama2..;D ...canda ya...biar loe nggak mendung trus disini.

yathzee
April 23, 2004, 09:56
Sorry Coqueline...warung loe berubah jadi bahasa kesayangan..:inlove:

baby_blue87
April 23, 2004, 10:35
ik studeer nederlands in het taalcentrum. het heb 4 mand begonen. en ik masi di indo. sorry ngemix

moonlit
April 23, 2004, 14:06
Oi Baby_blue waar is de taalcentrum? in indonesie? ik heb nooit gehoor of taalcentrum in Indonesie..
(eh denger itu gehoor ya? :D )

Baby, kan eloe mau kuliah di belanda..
eloe udah nyari kampusnya?
soal kan belanda gak mau nerima orang masuk ke negaranya kecuali orang tsb dapet undangan dari belanda
apakah itu keluarga/temen ataupun universitas..

Jacques
April 24, 2004, 04:30
Originally posted by yathzee

O,i see...trus loe pernah buka site sctv nggak...yg sctv.co.id...( itu kualitasnya sama kyknya ya? )gua pengen jadi member soalnya...biar nggak hanya indosiar aja yg bisa liat.

sctv yah..
wel dat is niet "live streaming", het is de infotainment wat wordt "recorded", zo alhoewel je woon niet in Jakarta, kunt je de nieuws van celebrities nog kennen.

yathzee
April 24, 2004, 17:34
Oi Baby_blue waar is de taalcentrum? in indonesie? ik heb nooit gehoor of taalcentrum in Indonesie..
(eh denger itu gehoor ya? )

Ja, pernah denger is gehoord.

soal kan belanda gak mau nerima orang masuk ke negaranya kecuali orang tsb dapet undangan dari belanda
apakah itu keluarga/temen ataupun universitas..

Inderdaad, wij moeten een uitnodigen krijgen van iemand in nederland blijven, dat noemen we een sponsor.
Zonder dat kunnen wij hier niet komen, uitzondering alleen als een turis..het kan niet hier meer dan 3 maanden blijven of studeren.
Dat geldig voor alle landen vind ik.

yathzee
April 24, 2004, 17:43
sctv yah..
wel dat is niet "live streaming", het is de infotainment wat wordt "recorded", zo alhoewel je woon niet in Jakarta, kunt je de nieuws van celebrities nog kennen.

Ah zo,dat is het verschil..ik neem alle twee..dat is toch gezelliger.

baby_blue87
April 25, 2004, 14:47
ja, in het erasmus taalcentrum van surabaya.
en i uda cari kampusnya maunya di CHN kalo ga inholland pake bantuannya NEC.

yathzee
April 25, 2004, 18:10
Ik begrijf niet zo goed...wat is CHN? Is dat China...en wat is NEC?

Heb je alles voorbereiden om hier te komen...welke subject wil je studeren?

baby_blue87
April 27, 2004, 09:59
CHN is een hogeschool in Leeuwarden en NEC is Nederland Education Center.
Ik wil Tourism studeren

yathzee
April 29, 2004, 09:18
Ah zo...sorry Baby_Blue87...soms ben ik bezig met mijn echte leven..dus ik kan niet iedere dag online.

Dus wat is jouw ecthe probleem dan Baby_Blue? Waar maak je zorgen om?
Ik begrip dat je alles al voorbereiden..is dat waar?

baby_blue87
May 08, 2004, 14:11
sorry maar ik begrijp je niet zo goed

coqueline
May 08, 2004, 14:46
Ik heb twee weken vakantie, en ik herinner me nu geen Nederlands! :haha

yathzee
May 09, 2004, 19:13
Baby Blue, gue bilang kalo gue nggak bisa online tiap hari krn gue kdg2 sibuk ama my real life...biasalah kehidupan sehari2 yg biar kecil tapi menyita wkt hehe...;) trus gue tanya sebenernya problem loe sbnrnya apa...? Apa yg loe khawatirkan sbnrnya?:bingung: krn loe kyknya udah nyiapin semua persiapan buat sekolah disini...betul begitu bukan...hehe:D

Don't worry Baby...everything is gonna be allright..;)

yathzee
May 09, 2004, 19:21
Coqueline...ik vind jouw avatar is heel eng ( seram )..hoe is het met jullie vakantie...vind je leuk...waar gaan jullie naartoe? Ik hoop het dit is niet een nieuwsgierig vraag :hehe

Ga je nog steeds naar school toch...wanneer gaan jullie staat examen doen? In Juni geloof ik.

coqueline
May 10, 2004, 00:08
Ik wil niet dit jaar de examen doen. Ik moet volgende maand naar mijn nieuwe appartmen verhuizen gaan en ik ben te bezig. Misschien andere tijd.

Veel geluk als je jouw examen gaan doen!

Ik houd van mijn avatar want het is eng... hehehe :hehe

yathzee
May 10, 2004, 20:22
Gaan jullie alweer verhuizen? Maar het is nog steeds in Amsterdam?

Ik heb staat examen tot niveau 3 gedaan, je kan af en toe mijn grammaatica niet goed zien toch :hehe

coqueline
May 10, 2004, 22:46
Ik ben ook op niveau 3... hihi :hehe

We gaan volgende maand verhuizen. Het is steeds in Amsterdam, maar het is dichter bij Het IJ. Mijn man wilt een boot kopen, want er is een haventje op de achterkant van de bouw.

yathzee
May 11, 2004, 16:56
En boot kopen...wat leuk zeg ;) ..als een lekker weer goed in de kanaal varen.

Ik heb een indonesie vrienddin die in bootehuis wonen..dat was leuk in de zomer voor de mensen in de boot varen zien, vanuit haar huis [kedip]

coqueline
May 11, 2004, 21:49
Ja natuurlijk in de zoomer... maar in de winter? :hehe

Ik heb voor morgen huiswerk... ik heb geen idee... :hehe

yathzee
May 13, 2004, 10:35
In de winter is leuk voor schatsen :D

baby_blue87
May 14, 2004, 03:52
ik ben bang want ik heb geen gezien en vrienden. ik ben allen en ik weet een beetje nederlands

coqueline
May 14, 2004, 11:15
Dat hoeft niet, BB. Toen ik kwam 2 jaar geleden in Amsterdam, had ik geen vrienden en ik sprak geen Nederlands!

Voor ga je hier, zoek maar vrienden door de internet. Dat heb ik gedaan. Ik kan je met informatie helpen, als je heb het nodig.

Probeer maar deze pagina's, die zijn voor 'expats' in Nederlands. Zij hebben mij heel veel gehulpt:

http://www.expatica.com/source/site_content_subchannel.asp?subchannel_id=1 (ga naar de discussie forum en vraag maar alles...)

http://www.expatforums.org/ (aardige mensen... soms zijn mijn echte vrienden nu)

yathzee
May 14, 2004, 12:52
heyy Coqueline...het is heel interessant topic van jouw link...ik kan ook veel leren van sort forum...dakje wel ::muach::

BB..maak je geen zorgen, op school maak je toch een vriend ;)

coqueline
May 14, 2004, 13:39
Graag gedaan, Yathzee... ik maakte veel vriend van die pagina... ik heb mijn man uit de forum gevonden! :haha :haha

yathzee
May 14, 2004, 17:15
Echt waar? Wat een leuke vehaal :)

Trouwens, heb je een indonesie vrienden/vrienddinen van die forum gevonden?

yathzee
May 14, 2004, 18:01
BB..waar ben je voor jouw studie straks zullen wonen?

baby_blue87
May 18, 2004, 14:49
veel bedankt voor jullie allemal.

BB..waar ben je voor jouw studie straks zullen wonen?

mischien zal ik een kamer huuren

yathzee
May 19, 2004, 07:46
Wat ik bedoel is welke plek( welke area ) ga je wonen?
Je kunt me bellen als je eenzaam zich voelen.

baby_blue87
May 22, 2004, 12:24
ik weet het nog niet, mischien in leeuwarden

yathzee
May 25, 2004, 08:14
Uffh ver van onze huis, 2,5 uur.

baby_blue87
May 26, 2004, 07:52
wat jammer dan!

yathzee
May 26, 2004, 17:51
Maar je mag toch mij bellen als je wil ;)

han
May 31, 2004, 08:05
tulung donk... gw buta ama bahasa ini sama sekali deh.. tapi gw pengen nanya apa ada yang tau majalah eppo?

coqueline
May 31, 2004, 11:15
Eppo? Belom pernah denger tuh... majalah Belanda apa?

han
May 31, 2004, 19:45
iye.. yang ngarang.. martin lodewijk.. emang udah jaman purba.. but gw pengen tau bisa ngga kebeli lagi jaman sekarang..
dulu bokap gw yang koleksi.. saat itu masih di translate ke bahasa indo..

eppo seperti bobo, kawanku and donal bebek.. cerita bergambar.. terus di dalamnya banyak, ada storm dan rambut merah.. terus ada agent 327.. ada apa lagi denk.. banyak bukunya juga apik..

kalo masih bisa kebeli kan seneng tuh jadi anak bisa bring back nostalgia ke bokap...

waktu gw nyari tuh nama .. martin lodewijk ada keluar di web but gw kagak ngerti atu.. bisa bantuin...?

coqueline
June 01, 2004, 18:10
Kayaknya udah ga terbit deh. Tapi gue liat2 banyak yg jual sebagai buku bekas. Search aja di Google/Yahoo pake kata 'weekblad Eppo'

han
June 01, 2004, 19:39
oke deh thanks ya untuk sarannya.. gw cari dulu denk..

LadySmurf
July 14, 2004, 20:21
Hallo iedereen! Ik ben een Belgische (van Indonesische afkomst) en woon in Antwerpen.
Coqueline, je hebt echt geluk dat je in Amsterdam even kan wonen! Die stad is geweldig gezellig, vind ik. Heel gezellig voor het uitgaansleven. Maar tja, spijtig genoeg is de criminaliteit daar ook redelijk hoog :(
Een van de voordelen van Holland is dat je daar heel makkelijk Indonesisch etenswaren kan kopen. Hier in Belgie is dat niet vanzelfsprekend. Ik ken ook hier geen enkel Indonesier; daarom was het misschien voor mij heel snel om Nederlands te leren.
Hoe lang ben je al in Holland? Ben al bijna 10 jaar in Belgie.

coqueline
July 14, 2004, 20:54
Uiii, Antwerpen is heel mooi!

Ik ben blij om hier te leven. Volgens mij, is Amsterdam veilig genoeg.... zeer veiliger dan Jakarta! :D :D

Ik ben bijna 2 jaar hier. Mij Nederlands is niet goed genoeg. Ik heb te weinig oefeningen, omdat iedereen Engels kunnen spreken. Lekker gezellig! Hihi...

LadySmurf
July 14, 2004, 21:03
Tuurlijk, als je A'dam vergelijkt met Jakarta, is de eerste zeker veeeel veiliger! :D jakarta is een ramp; ik durf daar niet meer alleen op straat :(
Hehehe...je moet jezelf eigenlijk dwingen om geen Engels meer te spreken, want anders zou je nooit Nederlands kunnen spreken, juffie :p Ik had toen geluk dat ik enkel Belgische vrienden had, en zij allen dwongen mij altijd in het Nederlands te spreken. Het was echt een moeilijke periode :( Maar achteraf, was ik heel blij!
Nu moet ik oppassen dat ik Indonesisch niet vergeet want ken geen enkel Indonesier in Belgie.

P o l i t i x e
September 18, 2004, 11:37
De kerels van Hei weet ik dat u allen die een vertaler gebruiken om in deze draad....!!!! te antwoorden Ik kan eveneens gebruikend een vertaler als ik goed in het Nederlands... so niet zeer trots ben over het...!!!! wil

coqueline
September 18, 2004, 18:43
Is Hei een plaatsnaam?

sourit_damour
October 09, 2004, 15:32
je kan je eigen taal niet vergeten hoor.. denk je in het nederlands of in het indonesisch? je vergeet hoogstens de grammar een beetje ofzo... maar indonesisch heeft niet zo'n moeilijke grammar dus ik denk dat het niet zo erg zal zijn toch? :)

Hades
October 11, 2004, 02:26
veel meer mensen nederlands spreken, leuk! :D
vroeger was het moelijk om nederlands hier te spreken, niemand begrijpt het :(

coqueline
October 17, 2004, 19:24
Originally posted by sourit_damour
je kan je eigen taal niet vergeten hoor.. denk je in het nederlands of in het indonesisch? je vergeet hoogstens de grammar een beetje ofzo... maar indonesisch heeft niet zo'n moeilijke grammar dus ik denk dat het niet zo erg zal zijn toch? :)

Ik woon in Amsterdam, maar mijn man is Duits, dus spreken we Engels thuis. Ik denk nu meestal in Engels. Nederlands is heel moeilijk want de regels zijn niet altijd duidelijk als Duits of Frans.

Ik ben nu op vakantie in Barcelona... lekker warm! :D

coqueline
February 07, 2005, 20:04
Ik moet mijn Nederlands staatsexamen op drie weken nemen! Wil iemand me helpen te oefenen, alsjeblieft? Ik heb heleboel dingen al vergeten, want ik heb mijn cursus gestopt... (ik heb een baan, hoor, eindelijk! Ik ben te bezig voor een cursus).

dista
August 25, 2005, 11:38
hayuu....kita berteman...gw butuh orang2 yg bisa gw ajak share/practice bhs blanda gw....hikss...unfortunately gw kulia di UI jurusan sastra belanda..jadi krn ga mw keliatan bodoh..gw musti belajar sendiri di luar...oia..mau tanya donk...di sini bs chating ga siii?? trus caranya gimana ya?? kok gw cari ga ada tulisan chat gtu....
wow...di sini kok kebanyakan sepinya yaa?? weLL...douiiig !!

blaze of glory
August 25, 2005, 14:53
susah nga sih belajar bahasa belanda????

coqueline
August 25, 2005, 14:56
Easy to learn, but devilish to master... :hehe

blaze of glory
August 25, 2005, 14:58
kalau asal bisa kaya perckapan biasa aja gimana?....kaya belanja ...beli barang.....nanya jalan.....susah dipelajari donk....

coqueline
August 25, 2005, 15:07
Pake bhs. Inggris ajalah... hehehe. Gue aja udah 3 taun disini kalo males mikir Belanda masih ngapa2in pake bhs. Inggris. Disini rata2 pada bisa kok bhs. Inggris, gak kayak di Jerman.

Lieveliza
August 28, 2005, 14:33
Hooi coq, hoe was het met je staatexam.??? Was het gelukt???

Dat moest ik toen ook doen, een jaar terug of zo. Best moeilijk maar ben blij dat ik het heb gehaald yippppieee

Ohh tja wat voor soort staatexam. heb je gedaaan? Was het 1 of 2???

Ik woon in Friesland dus de mensen spreken niet alleen in het nederlands maar ook in hun moedertaal. Friese taal noemen ze dat. Ik voel me rot, omdat mijn klasgenoten ook in die taal spreken, ik kan die taal wel begrijpen maar vind nog moeilijk om uit te spreken.

mail_me_already
August 28, 2005, 14:37
Originally posted by coqueline
Disini rata2 pada bisa kok bhs. Inggris, gak kayak di Jerman.
Bingo.. erg verveelend emang deutschland itu..

Lieveliza
August 28, 2005, 16:48
lagi pula sifat orang jerman emang rada lain deh ama nederlanders, mereka cenderung kaku

mail_me_already
August 28, 2005, 16:52
Also true, generally..

femme
March 31, 2006, 07:03
Hoi,
Aangenam allemal !!

Gaaf he' als wij hier kunnen samen lekker kletsen ;)

Lieveliza
April 01, 2006, 09:20
Hi femme waar woont je ?

femme
April 02, 2006, 11:32
ik woon in vlaardingen Liev ;)
en jij ?

Lieveliza
April 07, 2006, 06:26
ik woon in Friesland... jauh yaa

LadySmurf
April 07, 2006, 09:57
Niemand woont in Belgie?
Friesland is inderdaad een eindje van waar ik woon (Sint-Niklaas), maar Vlaadingen is niet ver van Antwerpen, als ik me niet vergis?

femme
April 09, 2006, 08:21
Originally posted by Lieveliza
ik woon in Friesland... jauh yaa

yup, best wel ver :p
ga je vaak winkelen in het zuid holland centrum ? of gewoon meestal in Friesland ?

Lieveliza
April 12, 2006, 10:14
Originally posted by LadySmurf
Niemand woont in Belgie?
Friesland is inderdaad een eindje van waar ik woon (Sint-Niklaas), maar Vlaadingen is niet ver van Antwerpen, als ik me niet vergis?

hehhee CT woont ook in Belgie maar die komt niet vaak naar dit forum. Belgie is een mooie land, ik ben bij la roche geweest op vakantie en wou niet meer terug naar Holland hehehee.

Originally posted by femme
yup, best wel ver :p
ga je vaak winkelen in het zuid holland centrum ? of gewoon meestal in Friesland ?

Ik heb een hekel aan winkelen, dus nooit weggeweest om speciaal te winkelen. Wel even naar Groningen en zeedijk (A'dam) het was frustrerend (ik bedoel in A'dam), veel te druk voor me. Kben blij dat ik in Friesland woon, lekker rustig siihhh hehehee. Maar de grootte steden hebben meestal compleet aziatische producten, dit is het voordeel.

femme
April 17, 2006, 18:56
Originally posted by LadySmurf
Niemand woont in Belgie?

juiste, antwerpen is vrijwel dichtbij van hier, daar kun je binen anderhalf uurtje rijden aan toe gaan.

femme
April 17, 2006, 19:03
hehhee CT woont ook in Belgie maar die komt niet vaak naar dit forum. Belgie is een mooie land, ik ben bij la roche geweest op vakantie en wou niet meer terug naar Holland hehehee.

Ik heb een hekel aan winkelen, dus nooit weggeweest om speciaal te winkelen. Wel even naar Groningen en zeedijk (A'dam) het was frustrerend (ik bedoel in A'dam), veel te druk voor me. Kben blij dat ik in Friesland woon, lekker rustig siihhh hehehee. Maar de grootte steden hebben meestal compleet aziatische producten, dit is het voordeel.

hehe... hekel aan winkelen :)
Klopt, Ams al netjes Jkt, druk & vies, typisch grote stad :(

Na ja, dat vind ik ook leuk, ik hoef geen moeite naar aziatische supermarkt aanrichten.

Lieveliza
April 20, 2006, 15:54
hey, kun je ook indomie rasa ikan cakalang vinden? ik heb overal gezocht maar kon niet vinden, vreemd.

coqueline
April 27, 2006, 13:15
Originally posted by femme
hehe... hekel aan winkelen :)
Klopt, Ams al netjes Jkt, druk & vies, typisch grote stad :(

Na ja, dat vind ik ook leuk, ik hoef geen moeite naar aziatische supermarkt aanrichten.

Zeedijk is natuurlijk druk and vies, maar niet overal in Amsterdam is hetzelfde. Ik woon ook in Amsterdam Centrum, niet zo ver van Nieuwmarkt, maar hier is heel rustig, groen en veilig.

Bel mij even als je in Amsterdam bent, zou ik je naar de rustige plaakjes van Amsterdam brengen... hehehe.

Jesus, my Dutch is so retarded...

coqueline
April 27, 2006, 13:16
hey, kun je ook indomie rasa ikan cakalang vinden? ik heb overal gezocht maar kon niet vinden, vreemd.

Wat is ikan cakalang?

Lieveliza
May 02, 2006, 12:10
soortgelijk als tongkol denk ik, in noord sulawesi noem men ikan cakalang

coqueline
May 05, 2006, 12:13
Ik heb geen flauw idee wat soort vis tongkol is... :haha :haha

Lieveliza
May 07, 2006, 07:07
:haha ik ook niet trouwens, ik weet alleen dat het lekker is.

intanchahyani
May 09, 2006, 01:54
Daag alemal,
Ik leerde Nederlands in 2000 toon ik in nederlandse kantoor werkte (niet waar?). Ik spreek klein beetje nederlands. Ik wil met iemand te spreken. Ik spreek Engels omdat ik een Engels lerares ben. Wil iemand met mij spreken?

Lieveliza
May 11, 2006, 18:16
ikkuh wel.
Waar woon je intan?

LadySmurf
May 17, 2006, 13:08
Ik kom ook tegenwoordig niet meer vaak naar de forum. Veel te veel werk! :(
Ja, die CT woont ook in Belgie, maar spijtig woont ze ver van mij.

Waar ligt La Roche eigenlijk? Ergens in Wallonie, veronderstel ik?
Mijn geografische kennis is niet echt schitterend, zie je :)
Belgie is inderdaad een mooi landje, maar Holland is ook mooi, hoor. Ik hou vooral van de bruisende A'dam.
Ik ben nooit in Friesland geweest. Ik vind het taaltje toch moeilijk om te begrijpen :)

Zijn er veel Indonesische restaurants in Friesland? Hier zijn er maar enkele, en geen enkel is voor mij heel lekker :(
Als ik zin heb voor Aziatische gerechten, ga ik naar Chinese of Thaise restaurants. Aziatische supermarkten zijn ook heel weinig, maar ik vind het niet zo erg want ik kan toch niet goed asiatisch koken :)

citytown
May 23, 2006, 22:19
oh mijn god... iedereen spreekt goede netherland :shock:
ik ben geen vertrouwen voor het spreken netherland :D omdat mijn schoonmoeder altijd het Engels met me spreekt
(bener gak sih ini :D)

LadySmurf
May 31, 2006, 11:39
City, maak je geen zorgen. Nederlands kan man vrij snel leren, maar..........je moet proberen die taal zo veel mogelijk te gebruiken! :)
Probeer simpele dingen in het Nederlands te zeggen tegen jouw
schonmama.
Ze gaat zeker en vast blij zijn als ze ziet dat je moeite doet om haar taal te leren.

citytown
June 01, 2006, 20:22
ya, en ik moet lerend voor het schrijven ook... maar beter ga ik school voor dit... wens me geluk..

chaerani
June 03, 2006, 11:18
bagi temen temen yang bisa bahasa belanda tolong ajarin dong!

sebenarnya arti dag itu halo atau hari ? bacanya gimana?

ajarin juga dong cara pengucapan yang benar!

coqueline
June 09, 2006, 09:36
Originally posted by citytown
oh mijn god... iedereen spreekt goede netherland :shock:

Behalve mij... hehe :hehe

Ik spreek altijd in Engels. Mijn man is Duits, ik werk met an international bedrijf (dus, Engels spreken), ik woon in Amsterdam en allemaal Engels spreken kunnen. Mijn Nederlands is al kapot! :p

(Als ik moet die zin echt zegen en niet schrijven, duurt het ongeveer 15 minuten... huehehe Mijn schrijven is beter dan spreken. Raar, eh?).

chaerani
June 10, 2006, 09:06
ada yang bersedia ngajarin bahasa belanda ?

rani pingin banget belajar bahasa belanda cuma sayang nenek sama kakek rani udah pada meninggal yang bisa bahasa belanda sekarang tinggal tantenya rani tapi tinggalnya sekarang di kalimantan.

buat yang bisa bahasa belanda sedikit-sedikit ikutan share disini saja buat nambah -nambah kosa kata.

cancerio
August 02, 2006, 22:42
Dag, ik ben cancerio
maar woon in Rotterdam

doh bahasa belanda gw lama2 menurun ga pernah dipake, kuliah engels spreken, rumah engels spreken, wg indonesie spreken....

MvB
August 10, 2006, 09:41
Dag iedereen,

Ik heb zojuist een berichtje geplaats en ik dacht dat ie hier zou belanden maar het bleek dat ik een nieuwe thread had gekreërd.

Enfin, ik ben net klaar met het vertalen van een boek over Marco van Basten, oud-voetballer en tegenwoordig bondscoach van Oranje.

Het heet 'Marco van Basten. Era AC Milan dan Oranye' en is geschreven door Zeger van Herwaarden, een Nederlandse journalist/schrijver.

Ik ben van plan om de vertaling in September uit te geven, en het moet dus omstreeks die maand in de boekwinkels in Jakarta te vinden zijn. Dus als je geïnteresseerd ben, rep je op September naar de boekwinkel.

Ondertussen kun je een synopsis in Indonesisch er over lezen door naar hier te gaan:
http://www.wormerjaya.co.id/van_basten.htm

tot koops dan!
Laurens

coqueline
September 04, 2006, 22:36
Babelfish is geweldig, toch? :devil: :kakaka:

ryask
November 18, 2006, 09:23
lu orang ngomong apa sih?
g da coba pelajarin dr kemaren2, tp ga ngerti jg apa jelasnya yg lu org omongin.
gmn kita mau belajar kl artinya aja ga tau? =((

anw, coqueline.. belajar bahasa belanda dmn? fasih?

Lieveliza
November 22, 2006, 16:54
sama gw jg gak ngerti :p

Mje
May 03, 2007, 07:26
Dag allemaal....!

Kunnen jullie helpen!:help: Hoe gebruiken "beiden" en "allebei" in een zinnen?

Lieveliza
June 05, 2007, 16:50
Haaa loe mo pake kata 'beide' en 'allebei' dalam satu kalimat????
Kaga bisa itu kan artinya sama ajah (hoofdtelwoord). Bisa siih kl loe mo bikin rare zin :D

Nih gw kasi contoh yak :
Zijn vader en moeder zijn allebei dood
Mijn beide oren doen zeer

Miz_ai
July 18, 2007, 12:54
Dag allemaal!!
ik ben nieuwe hier, nu leer ik nederlands op het ETC in intensif class

mijn nederlands is nog niet goed, omdat ik meer practicsh((hoe speel je dit woord?@_@)
) moet te doen.ik wil volgende jaar Industrial design naar nederland studeren

edandunyo
August 05, 2007, 19:11
Wah pada ngomongin apaan yak .... kayak basa planet ... hehehe
Wah pengen banget nih bisa basa holland, tapi gimana ngomongnya yah ... jadi bingung
Ada yang mau ngajarin cara ngomongnya basa belanda ... please ....
Thanks very much

Miz_ai
August 22, 2007, 09:13
ada yang les privat belanda ga disini?

i wil nl meer studeren.. maar etc reguler cusisten zijn te lang voor mij..

eveswitz
August 24, 2007, 01:04
Dag allemaal,
Ik studeert in enschede, the netherland. maar ik kan niet netherlands spreken. too mogelijk. ik want leeren. sorry, ak campur2 sama engels. abis msh blajar. klo bisa bener in ya. ik begrijp beetje netherland maar niet goed. mag jij help ik?(maunya ngomong "bisakah km bantu saya?") hehe.. tolong bener in y.:)

dank u wel

groetjes,
Eve

ti4ra
August 25, 2007, 19:51
Haaa loe mo pake kata 'beide' en 'allebei' dalam satu kalimat????
Kaga bisa itu kan artinya sama ajah (hoofdtelwoord). Bisa siih kl loe mo bikin rare zin :D

Nih gw kasi contoh yak :
Zijn vader en moeder zijn allebei dood
Mijn beide oren doen zeer

Mevrouw, leer ik dong [joget][joget][joget]

coqueline
September 15, 2007, 22:45
Mag jij help ik?(maunya ngomong "bisakah km bantu saya?") hehe.. tolong bener in y.:)

Je bedoel 'kan jij mij helpen'? :D

Vreemde taal, eh? Leeg je de werkword aan het einde van de zin. Ik kan nooit dit taal zou begrijpen.

Bahasa Belanda gue makin ancur aja sih... :haha

La Roche
October 19, 2007, 10:39
Halo semua..
Numpang tanya nih..
Frase "Ik ben droevig" yg dibilang Madonna di lagu "Sorry" itu bhs Belanda bukan?
Artinya apaan?
Trus bedanya Nederlands sama Flemish apa yah?

Makasih (bhs Belandanya apaan ya?)

Lieveliza
March 13, 2008, 19:51
Halo semua..
Numpang tanya nih..
Frase "Ik ben droevig" yg dibilang Madonna di lagu "Sorry" itu bhs Belanda bukan?
Artinya apaan?

Makasih (bhs Belandanya apaan ya?)

dah lama ga mampir sini lupa euy

La Roche (jd inget t4 di belgie hhhehe): iyah tuh bahasa belanda, gw lom pernah denger lagunya tuh. droevig artina tuh sedih, pokokna ga enak ati deh.
bedanya nederlands ama vlaams???? hmmm yah gimana yah di bilang sama enggak di bilang enggak jg sama, pokokne mreka omong laen aje di kuping, pemakaian werkworden en zinsbouw jg beda, kl gw denger sih.

makasi bb nya: dank je/u wel ato dankje :D tp orag belanda di bilang trims jg rata2 pada ngarti hahahahha

Lieveliza
March 13, 2008, 19:54
Je bedoel 'kan jij mij helpen'? :D

Vreemde taal, eh? Leeg je de werkword aan het einde van de zin. Ik kan nooit dit taal zou begrijpen.

Bahasa Belanda gue makin ancur aja sih... :haha

coq nti dikit laghe cora bisa tuh tiba2 ajak ngobs jij bahasa belanda :D kan di skolah dia belanda toch? jadhe jij bs blajar ngomong jg dikit2 di samping engels.

coqueline
March 13, 2008, 20:58
Bahasa gue dan Cora:

"Mummy, kijk!"
"Yes Cora, I'm kijking."

"Cora are you klaar?"

"One, two, acht, negen," (Cora menghitung)

"Which one would you like, Cor? Die, or die? (die = this, buat yg gak tau :D)

Gue: "Yellow."
Bapaknya: "Gelb!"
Cora: "Blue."

Lieveliza
March 15, 2008, 06:03
hahhha najong deh kocak bener tuh coq, kl gituw ga ga khawatir kl ktemu cora bs ga ajak ngobs bahasa belanda ajah no english dah pokokna
elu laghe belanda di inggrisin :haha

LadySmurf
March 18, 2008, 20:54
Bedanya banyak! :)
- Intonasi beda
- Pronounciation beda, contoh org Belanda nyebut huruf "g" kayak org sakit tenggorokan (sorry buat yg di belanda :D), tapi org Flemish nyebutnya huruf "g" dgn tekanan halus di awal tenggorokan. Pokoknya gak sampe bergetar gitu :hehe Singkatnya Flemish jauh lebih halus dari Nederlands.
- grammar banyak yg beda, contoh: you are very beautiful: jij bent heel mooi (nederlands); gij zijt kei schoon (vlaams).
- vocab juga banyak yg beda, contoh diatas: "schoon" utk org belanda artinya "bersih", tapi utk org flemish artinya "cakep/bagus"

Mungkin kayak beda bhs Indo en Melayu di Malaysia??? Pengetahuan gue utk bahasa Melayu terbatas banget jadi gak bisa bikin perbandingan.

Flemish (Vlaams) gak dipake secara official di Belgia. Utk tujuan2 formal, tetep yg dipake standaard Nederlands. Tapi untungnya dgn pronounciation a la Flemish, thank heaven! :D

Ik hou meer van het Vlaams ;)

La Roche
September 09, 2008, 17:15
Thanks Lieveliza n LadySmurf! :)

Btw disini ada ga yg bisa kasih basic Dutch lesson? Di thread ini aja. Pengen blajar tp ga smpat kalo musti les :( Ntar kalo mslah pronounciation gw liat di utub ajah:D